1. Πότε ιδρύθηκε και ποιος είναι ο σκοπός της ΟΙ.ΟΜ.ΚΩ?

Ιδρύθηκε το 2006 μετά από μια διεργασία 1.5 έτους περίπου. Ο κύριος σκοπός της ΟιΟμΚω είναι να συμβάλει στο μέγιστο βαθμό στην επιβίωση του Ελληνισμού της Πόλης σε συνθήκες ευνομίας και ασφάλειας. Για να γίνει αυτό θα πρέπει η Πολίτικη παράδοση να επιβιώσει έστω και υπό συνθήκες εκπατρισμού. Αυτό σημαίνει ότι η νεολαία της εκπατρισμένης Κοινότητας που αποτελεί το 98% του πληθυσμού που έπρεπε να διαβιεί στην Κωνσταντινούπολη πρέπει να αποκτήσει τον οικουμενικό ελληνικό πολιτισμό και όταν γίνει δυνατό ένα τμήμα του να επαναπατριστεί ώστε να ενισχυθεί η βιολογική παρουσία της Ρωμιοσύνης στην Πόλη. Όλοι οι άλλοι σκοποί και τα μέσα επίτευξης αυτών έπονται το σκοπού που ανέφερα.

  1. Μιλήστε μας για τις πρωτοβουλίες της Ομοσπονδίες στον ΟΑΣΕ(Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη) Και με ποιους άλλους Διεθνείς Οργανισμούς συνεργάζεσθε?

Η Ομοσπονδία από το 2012 είναι ενεργό μέλος της Economic and Social Committee του Ο.Η.Ε. που δίνει την δυνατότητα σημαντικών παρεμβάσεων σε διεθνή φόρα. Οι παρεμβάσεις μας στον ΟΑΣΕ είναι σε τακτική βάση αλλά και στην FUEN που είναι η ομοσπονδία μειονοτήτων της Ευρώπης. Κατά περιόδους κάνουμε παρεμβάσεις και προς τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και το Συμβούλιο της Ευρώπης.

  1. Με όλα όσα έχει κάνει η ΟΙ.ΟΜ.ΚΩ. σε τι έχει ανταποκριθεί θετικά η Τουρκική Διοίκηση?

Από το 2010 μετά από συνάντηση με τον τότε πρωθυπουργό της Τουρκίας έχουν γίνει πολλές συναντήσεις με ιθύνοντες σε ανώτατο επίπεδο της Τουρκίας. Η προσέγγιση της ΟιΟμΚω στις συναντήσεις αυτές βασίζεται στην αρχή ότι ζητάμε την αποκατάσταση των δικαίων μας ως πολίτες της Τουρκίας αφού όλοι την περίοδο 1923-2003 έχουμε υποστεί τις πλέον βάναυσες παραβιάσεις των δικαιωμάτων μας. Τονίζουμε στους συνομιλητές μας ότι τα ζητήματα δεν έχουν καμμιά σχέση με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τα προβλήματα μας σχετίζονται με τις αρχές κράτους νόμου. Το λέω χαρακτηριστικά με το ρητορικό ερώτημα: Είχε δίκαιο ο Χαμουραμπί που υπήρξε ο πρώτος στην ιστορία νομοθέτης… όχι να ισχύουν οι νόμοι κατά το δοκούν με εξαιρέσεις ανάλογα με την καταγωγή σου…. Η διαφορά της σημερινής ισλαμικής κυβέρνησης σε σχέση με τους προηγούμενους κεμαλιστές είναι ότι τουλάχιστο υπάρχει επικοινωνία. Ορισμένα αιτήματα μας προχώρησαν όπως π.χ. ενώ για 25 χρόνια το Υπ. Παιδείας της Ελλάδος (1985-2010) είχε αμελήσει να σταλούν διδακτικά βιβλία ελληνικής γλώσσας στα Ομογενειακά σχολεία, η ΟιΟμΚω σε συνεργασία με το τότε Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Ελλάδος κατάρτησε τα βιβλία και εγκρίθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα (2011). Ένα άλλο θέμα που υπήρξε πρόοδος είναι ότι οι εξ Ελλάδος μαθητές μπορούν να σπουδάζουν στα Ομογενειακά σχολεία ως «επισκέπτες μαθητές». Για πρώτη φορά μετά από το 1923 η Τουρκία την περίοδο 2018-20 υποστήριξε το Πρόγραμμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης της ΟιΟμΚω που υποστηρίζει 170 οικογένειες εκριζωθέντων Ελλήνων της Πόλης που οι συνέπειες της βίαιας εκδίωξης εμφανίζονται όταν φθάσουν σε προχωρημένα ηλικία.

  1. Πως ανταποκρίνεται η Ελληνική Διοίκηση στην ΟΙ.ΟΜ.ΚΩ.?

Θέτουμε τα ζητήματα με συστηματικό τρόπο και τις περισσότερες φορές εισακουόμαστε. Παρόλο που έχουν περάσει 60 χρόνια από την μαζική έξοδο από την Πόλη και την πρώτη περίοδο υπήρξαν πολλές δυσκολίες στην Ελλάδα, οι Κωνσταντινουπολίτες οι περισσότεροι επέτυχαν να ορθοποδήσουν και προσέφεραν, όπως έγινε το 1922, στην Ελλάδα σε πολλούς τομείς, το γεγονός ότι η Ελλάδα μετά από 20 χρόνια έδωσε υπηκοότητες στους Κωνσταντινουπολίτες είχε συνέπειες σε ένα τμήμα της Κοινότητας μας.

  1. Πως βλέπετε το μέλλον της Ομογένειας της Πόλης?

Το ζωτικής σημασίας πρόβλημα είναι το δημογραφικό. Ο πληθυσμός έχει μειωθεί σε επικίνδυνο βαθμό αφού ο παραδοσιακός Πολίτικος πληθυσμός είναι λιγότερος από 1000 άτομα.. Δεν υπάρχει παρά μόνο και μοναδική λύση να υπάρξει μια έστω μικρή παλινόστηση νέων Κωνσταντινουπολιτών. Η Τουρκία έχει πρωτίστως την υποχρέωση να υποστηρίξει έμπρακτα ένα τέτοιο επαναπατρισμό. Η ΟιΟμΚω έχει καταρτιστεί το πρόγραμμα ΕΛΠΙΣ με πολλές δράσεις που αποσκοπεί στον επαναπατρισμό νέων μας. Το Πρόγραμμα αυτό υλοποιείται παρόλο το δύσκολο του εγχειρήματος.

  1. Θεωρείτε ότι θα μπορούσε να συνταθεί μια Παγκόσμια Ένωση Ελλήνων της Διασποράς στο μοντέλο της ΟΙ.ΟΜ.ΚΩ.?

Ναι βέβαια θα μπορούσε υπό την προϋπόθεση να μην υπάρξει ανάμιξη της Ελληνικής Πολιτείας. Αυτό προκύπτει από την θλιβερή  εμπειρία του ΣΑΕ.

  1. Το 2016 θελήσατε να δημιουργήσετε χώρο φιλοξενίας αστέγων Κωνσταντινουπολιτών. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται?

Από το 1971 υπάρχει ο Οίκος του Κωνσταντινουπολίτη που ίδρυσαν οι αείμνηστοι ευεργέτες Κίμων και Μαρία Κοσμέτος και σήμερα φιλοξενεί 60 συμπολίτες μας. Το 2016 με την αύξηση των εξώσεων και έχοντας πολλούς άστεγους δημιουργήσαμε  τον Νέο Οίκο του Πολίτη που λειτούργησε μέχρι τον Μάρτιο του 2022. Η αδιαφορία της Πολιτείας να μας εξασφαλίσει κοινωνική παροχή ηλεκτρικού ρεύματος μας ανάγκασε, αφού εγκαταστήσουμε τους 12 τρόφιμους, σε άλλες δικές μας και μη στέγες. Πάντως η ΟιΟμΚω δεν αφήνει άστεγο κανένα που μας απευθύνεται.

  1. Είχατε κάνει μια πρόσκληση για παιδιά Κωνσταντινουπολιτών 2ης και 3ης  γενιάς να εγκατασταθούν στην Πόλη. Ανταποκρίθηκαν σε αυτό το κάλεσμα?

Όπως ανέφερα είναι μια σύνθετη διαδικασία εν εξελίξει. Το πρώτο βήμα είναι να φέρουμε τους νέους κοντά μας και για αυτό υλοποιούμε πολλά προγράμματα για την υποστήριξη των σπουδών των νέων μας.  Παράλληλα καλλιεργούμε την ιδέα της παλινόστησης με διάφορες δράσεις. Ο αριθμός νέων που έχουν παλιννοστήσει είναι μικρός αλλά έχει γίνει το πρώτο βήμα.

  1. Άκουσα ότι πολλοί συνταξιούχοι, παλιοί Κωνσταντινουπολίτες, εγκαταστάθηκαν τώρα στην Πόλη. Αληθεύει?

Δεν νομίζω να ισχύει κάτι τέτοιο. Ίσως μεμονωμένες περιπτώσεις υπάρχουν αλλά είναι ασήμαντες.

  1. Πως πάει το Μπαλουκλί, το νοσοκομείο αλλά και η περιουσία του ?

Το ίδρυμα δεν έχει κάνει εκλογές εδώ και 32 χρόνια κατά παράβαση νόμων της Τουρκίας. Η διοίκηση είναι δοτή και όχι αιρετή και αυτό έχει δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα. Είναι γνωστό ότι το 70% της Ιδρυματικής Ομογενειακής περιουσίας ανήκει στο Ίδρυμα Βαλουλή και δεν μπορώ να πω κάτι αφού δεν υπάρχει ενημέρωση για την διαχείριση της πολύ μεγάλης ακίνητης περιουσίας που έχει το Ίδρυμα στη Τουρκία και σε δεύτερο βαθμό στην Ελλάδα.

  1. Έχουμε νέα από τη Σχολή της Χάλκης?

Όχι φαίνεται υπάρχει σταθερή απόφαση της Τουρκίας να συνεχίσει την απαγόρευση λειτουργίας της Σχολής με σκοπό να δημιουργήσει δυσκολίες στο Οικουμενικό μας Πατριαρχείο. Ίσως πριν 10 χρόνια υπήρξε η ελπίδα να αρθεί η απαγόρευση της λειτουργίας της Σχολής αλλά ορισμένα λόμπι εντός της Τουρκίας έθεσαν βέτο επικαλούμενα την απαράδεκτη αρχή της δήθεν «αμοιβαιότητας».

  1. Πως πάνε οι εργασίες στο πρώην Ορφανοτροφείο. Θα προλάβουν να το αναστηλώσουν, ή θα προτιμήσουν να πέσει, για να το ξανά χτίσουν?

Η ΟιΟμΚω πριν από 4 χρόνια υπέβαλε μελέτη στους αρμόδιους φορείς της Ομογένειας για την αποφυγή της ολοκληρωτικής κατάρρευσης του κτηρίου του Ορφανοτροφείου. Δυστυχώς όσο περνάει ο καιρός τόσο είναι σίγουρο ότι δυσκολεύει η αναστήλωση έστω ενός μέρους του κτηρίου αυτού.

  1. Σε τι άλλο θα θέλατε να αναφερθείτε?

Η ΟιΟμΚω τους τελευταίους 5 μήνες με μια ομάδα 10 εθελοντών μηχανικών και του Εργαστήριου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου εργάζεται συστηματικά για την μείωση των συνεπειών του αναμενόμενου ισχυρού σεισμού κοντά στην Κωνσταντινούπολη από τα 3 ρήγματα ενός της Προποντίδας. Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό.

Σας ευχαριστούμε!!!!

 

Πηγή: Hephaestuswien.com